• 1400/06/13 - 13:22
  • تعداد بازدید: 304
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بررسی وجود حیات فرازمین و بیگانگان فضایی در انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی

چهاردهمین جلسه انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی با موضوع حیات فرازمینی و بیگانگان فضایی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، چهاردهمین جلسه انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی با حضور مربیان و اعضای این انجمن و با تدریس جلال الدین مجلل کارشناس ارشد و فعال نجوم از شهرستان فردوس، همزمان با روز شنبه 13 شهریورماه ماه 1400 به صورت مجازی تشکیل شد.

مجلل مدرس این نشست در ابتدا به بیان تاریخچه‌ای از تلاش محققان در خصوص کشف حیات فرازمین پرداخت و گفت: محققان زیادی در این خصوص تلاش کرده اند و تاکنون چندین تلسکوپ رادیویی بزرگ برای دریافت و ارسال سگینال طراحی، و تحقیقات زیادی در این خصوص انجام  شده است.

وی به معرفی چند سیاره و قمر در منظومه شمسی پرداخت و دلایل امکان حیات را درآن بیان  کرد و گفت:  بررسی وجود آب در قدیمی ترین سیارها، میکروب‌های فعال در زیر سطح مریخ و بررسی وجود  گاز متان را می‌توان از دلایل اولیه وجود حیات در فرازمین نام برد.

وی مباحث  خود را با احتمال وجود حیاط در قمر یخی اورپا در سیاره مشتری، قمر تایتان در سیاره زحل ادامه داد و افزود: تا کنون بیش از چهار هزار سیاره فرا خورشیدی با ویژگی‌های خاص خودشان کشف شده است.

این فعال حوزه نجوم در ادامه ویژگی‌های سیارات فرازمینی شبیه به زمین را تشریح کرد و گفت: از سیاراتی که در کمربند حیات ستاره مادرشان قرار دارند(مانند زمین که در کمربند حیات خورشید قرار دارد) می توان به  سیاره کپلر452b که سیاره‌ای نسبتا سخره‌ای در کمربند ستاره مادر خود با عمری شش و نیم میلیارد سال قرار دارد و یک و نیم برابر زمین است می توان به عنوان یکی از سیارات فرازمین شبیه زمین نام برد.

مجلل نزدیک ترین سیاره فرا زمین به زمین را سیاره «پروکسیما بی» دانست و افزود: این سیاره در سال 2016 کشف شده است 2/1 برابر زمین اندازه دارد و دارای مداری 11 روزه در کمر بند حیات ستاره  خود در حال چرخش است.

وی سازمان یافتگی، تعادل، بازتولید، رشد و توسعه و ... را از ویژگیهای موجود زنده دانست و تصریح کرد: جاری بودن قوانین فیزیک و شیمی، فرمول های شیمیایی، درجه حرارت و فشار هوای مناسب، وجود ملکول های اطلاعاتی مانند DNA و منبع انرژی را می توان از قوانین پایه برای حیات بیگانه نام برد.

مدرس این جلسه از انجمن نجوم، تصاویری شبیه به بالگرد و هواپیما، قایق و زیر دریایی در خطوط هیروگلیف کشف شده در مصر باستان، فسیل میکروبی در شهاب سنگ مریخی آلن هیلز،  سقوط شیء بزرگ در  کوه شیطان مزار روسیه در یافت سیگنال WOW در سال 2003 ، وجود گاز متان در مریخ  و میلیاردها ستاره در کیهان را از دلایل حیات فرا زمینی برشمرد.

وی در پایان با انتشار فیلمی اشاره‌ای به آیات قرآن در خصوص موجودات فرازمینی داشت و در ادامه به سوالات حاضران در این نشست پاسخ گفت.

 گفتنی است انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی از ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸، در محل مرکز فرهنگی و هنری فردوس فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از بیماری کرونا جلسات خود را به صورت مجازی برگزار می کند.

کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت