اخبار مربوط به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

  • 1400/06/18 - 20:02
  • تعداد بازدید: 94
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در کانون خراسان جنوبی؛

اعضای مراکز کانون با نحوه‌ی پژوهش آسان آشنا شدند

طی نشستی مجازی نوجوانان علاقمند به پژوهش در مراکز کانون استان با آسان‌ترین راه حل‌های یک پژوهش آشنا شدند.

  به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، در این نشست که صبح پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۰ با حضور طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان، جمعی ازکارشناسان، مربیان و اعضای علاقه‌ مند به فعالیت‌ های پژوهشی مراکز کانون استان و با تدریس « مریم دباغیان» مدرس دانشگاه فرهنگیان شهرستان بیرجند برگزار شد مراحل انجام یک پژوهش  تشریح گردید.

دباغیان در ابتدای مباحث خود گفت: بشر از ابتدا به دنبال طرح پرسش و پیدا کردن پاسخ آن برای زندگی جدید بوده است.

دباغیان افزود: پژوهش به عنوان یک هدف در نظام تعلیم و تربیت نیز دنبال می‌شود تا علاقه به این مهم  و ایجاد روحیه پرسش‌ گری و پیدا کردن پاسخ‌ ها را بین کودکان ونوجوانان از طریق مطالعه ایجاد کند.

وی به آسیب شناسی پژوهش‌ ها  اشاره کرد و گفت: پژوهش تنها کپی برداری از مطالب دیگران نیست بلکه باید  نوآوری، پژوهشگری و نگاه گسترده‌ تر در نتایج آن مشاهده شود که علاقه و انگیزه‌ از الزامات این امر به شمار می‌ رود.

دباغیان پژوهش‌ های ساده را زمینه‌ ای برای پژوهش‌ های بزرگ علمی دانست و اضافه کرد: در پژوهش‌ های علمی ما با موضوعاتی به منظور کشف حقایق جدید رو برو هستیم.

وی پژوهش‌ های علمی را متفاوت از پژوهش‌ های ابتدایی دانست و اظهار داشت: در این نوع از پژوهش‌ ها، پژوهش‌ گر ملزم به گذراندن مراحلی است تا به پاسخ سوالات خود برسد.

این پژوهشگرخطاب به اعضای حاضر دراین نشست انتخاب موضوع را در پژوهش را به عنوان اولین گام مهم دانست و ادامه داد: موضوعات می‌تواند از تجربیات شخصی، تکلیف درسی یا بررسی تحقیقات دیگران و یا موارد مورد علاقه آنان باشد که در این مرحله پژوهشگر به سه سوال اساسی« چه، چرا و چگونه» پاسخ می‌دهد و  باید تازگی و نوآوری را به همراه داشته باشد.

وی دومین مرحله را جمع آوری مطلب با شیوه‌ های مختلف خواند و ادامه داد: برای جمع آوری مطلب می‌توان از فضای مجازی و اینترنت، منابع مطالعاتی، جستجودر نظریه‌ های مختلف، پرسشنامه به عنوان یک ابزار تحقیق، مصاحبه، آزمایش و… استفاده کرد.

دباغیان سومین مرحله را فرضیه سازی دانست در ادامه در خصوص جمع آوری اطلاعات و آزمودن فرضیه‌ ها، طبقه‌ بندی اطلاعات و تحلیل نتایج آزمون‌ ها، نتیجه گیری و ارایه گزارش  و بخش‌ های مختلف این گزارش را برای اعضا تشریح کرد و به سوالات اعضا پاسخ گفت.

کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت