اخبار مربوط به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

  • 1400/06/16 - 10:22
  • تعداد بازدید: 8
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در انجمن عکاسی کانون خراسان جنوبی تشریح شد؛

چرایی و چگونگی عکاسی سیاه و سفید

اعضای انجمن عکاسی کانون خراسان جنوبی در بیست و ششمین جلسه این انجمن با چرایی و چگونگی عکاسی سیاه و سفید بیشتر آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، در این جلسه که همزمان با روز دوشنبه ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۰ با حضور مربیان و اعضای انجمن و با دعوت از معصومه آقایی کارشناس ارشد عکاسی از دانشکده هنرهای زیبا به صورت مجازی  برگزار شد مباحث مربوط به « چرایی و چگونگی عکاسی سیاه و سفید» تشریح شد.

آقایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه اغلب بچه‌ها به عکاسی سیاه و سفید علاقه دارند و وقتی می‌خواهیم هنر عکاسی جدی‌تر به نظر برسد از عکس‌ های سیاه و سفید استفاده می‌کنیم به تاریخچه این هنر و معرفی اولین عکس‌ ها و عکاسان پرداخت و گفت: در ابتدا اتاقک تاریک با یک روزنه ابداع شد که نقاشان با استفاده از آن شروع به نقاشی کردند در این اتاقک تصویرهای اطراف به صورت وارونه روی صفحه‌ ی دیگر اتاقک ثبت میشد و نقاشان آن را روی کاغذ کپی می‌ کردند این زمینه‌ ای شد برای ثبت این تصاویر بر روی صفحات حساس به نور و وارد شدن به دنیای عکاسی.

وی افزود: در اواخر جنگ جهانی دوم و با تحقیقات فراوان عکاسان موفق به ثبت اولین عکس رنگی شدند.

مهمان این نشست در ادامه با طرح سوال چرا عکاسی سیاه و سفید هنوز طرفدار دارد افزود: عکس‌ های سیاه و سفید همچنان زیبایی دارند و از نظر زیبایی شناسی نیز بعضی موضوعات عکاسی وقتی سیاه و سفید هستند زیباتر هستند.

آقایی ادامه داد: عکس‌ های سیاه و سفید حس اصیل بودن و راست‌ گویی به مخاطب منتقل می‌کند که این موضوع ریشه در پیش زمینه ذهنی در خصوص عکس‌ های تاریخی دارد.

وی با بیان اینکه عکس‌ های سیاه و سفید، روشی جدید برای دیدن یک صحنه را در اختیار ما می‌گذارد تصریح کرد: رنگ قدرت زیادی دارد و اغلب در عکس‌ های رنگی به این موضوع فکر می‌ کنیم که آیا رنگ‌ ها به همین شکل در واقعیت وجود دارد یا خیر؟ اما با حذف رنگ در عکس بلافاصله به سراغ پایه‌ های اصلی عکاسی هنری، شامل بافت، نور، شکل، سایه‌ ها و در نهایت آنچه که سوژه به ما یاد آوری می‌کند می‌رویم.

مدرس این نشست در بخشی دیگر از مباحث خود به موضوع چگونگی گرفتن عکس سیاه و سفید پرداخت و اظهار داشت: برای اینکه یک عکس سیاه و سفید پرقدرت و عمیق داشته باشیم لازم است تا در همان لحظه ثبت عکس، کادر تصویر را با استفاده از قابلیت‌ های دوربین و عبور نگاه  از میان رنگ‌ ها به صورت سیاه و سفید ببینیم یا اینکه بعد از گرفتن عکس تشخیص دهیم که آیا این عکس می‌تواند تبدیل به عکس سیاه و سفید پر قدرت شود یا نه.

این هنرمند عکاس در ادامه با اشتراک چند نمونه از عکس‌ های هنری سیاه و سفید افزود: تفاوت نور و سایه و کنتراست زیاد در منظره، ترکیب بندی‌ های ساده، وسایل قدیمی، عکاسی از ساختمان‌ ها در آفتاب شدید، عکاسی کلوزآپ و آبستره و عکاسی از مناظر با نور دهی طولانی موضوعات جالب برای عکاسی سیاه و سفید هستند.

وی پررنگ شدن نقش ترکیب بندی، تمرکر بر سوژه، پر رنگ شدن نقش وضوح، کاهش اثر مخرب نویز در حساسیت‌ های بالا و نمایش سایه‌ های خاکستری دقیق و زیبا را از مزایای عکاسی سیاه و سفید دانست.

آقایی در خصوص معایب این نوع از عکاسی نیز گفت: اگر عکاس قصد داشته باشد صحنه‌ ای را به صورت دقیق ثبت کند عکاسی رنگی بهترین روش است، زیرا طیف کامل رنگ‌ های موجود را ثبت می‌کند که عکس سیاه و سفید کمی از انعکاس دقیق فاصله دارد و تمرکز آن بر تاثیرات بصری مانند سایه روشن، وضوح کامل و شکل است، همچنین اگر رنگ بخشی از هویت موضوع عکس باشد در این صورت عکس سیاه و سفید ناموفق خواهد بود.

وی در ادامه معایب عکاسی سیاه و سفید به این موضوع اشاره کرد که، در عکاسی از طبیعت اغلب رنگ نشانگر موقعیت زمانی است که با سیاه و سفید شدن عکس موقعیت زمانی آن از دست می‌رود.

گفتنی است پاسخ به سوالات اعضا و همچنین تحلیل و بررسی چند نمونه عکس سیاه و سفید پایان بخش این جلسه بود.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت