در بیست و هشتمین جلسه انجمن هنرهای نمایشی کانون خرسان جنوبی مطرح شد؛
کاربرد میزانسن در نمایش
بیست و هشتمین نشست انجمن هنرهای نمایشی کانون خراسان جنوبی با حضور نوشین فرهادی مدرس، کارگردان و عروسک ساز، از استان چهار محال و بختیاری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، نوشین فرهادی در این نشست که همزمان با صبح روز شنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد در جمع مربیان و اعضای این انجمن به تشریح کاربرد میزانسن در نمایش عروسکی پرداخت.
فرهادی در ابتدای این نشست به تعریفی از میزانسن پرداخت و بحث خود را با تاریخچه کاربرد واژه میزانسن در تئاتر وسینما آغاز کرد و افزود: میزانسن، اﺻﻄﻼحی است که در ﻣﺮﺗﺐ ﮐﺮدن ﺻﺤﻨﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎرﮔﺮدان ﻧﻤﺎﯾﺶ استفاده میشود و در تئاتر وسینما شامل چهار دسته از قبیل صحنه، لباس و چهره پردازی وعروسکی، حالات و عناصر صحنه شامل حرکات و کنشهای بازیگر و عروسک و چهارمین گزینه آن نورپردازی میشود.
وی با اشاره به عنصرصحنه به عنوان اولین و موثرترین فضا برای ایجاد میزانسن تصریح کرد: منظور از میزانسن آن چیزی است که در یک نمای کلی تمامی عناصر صحنه را برای مخاطب در صحنه ظاهر میکند که تمامی وقایع ، اتفاق ها و کنش ها در این چهارچوب برای ما به نمایش در می آید و میتواند شامل یک مکان واقعی یا صحنه باشد، که برای ایجاد یک طراحی خوب توسط کارگردان نیاز است تعاملات قوی بین کارگردان و طراح صحنه وجود داشته باشد.
فرهادی در بخشی از مباحث خود گفت: چهره و لباس ما را به فضای روایت داستان هدایت میکند و در واقع حالت های روانی را در مخاطب بوجود میآورد که شخصیت های نمایش مربوط به چه بازه زمانی هستند و در تئاتر عروسکی نیز همیمن عناصر ما را به برهه روایت داستان نیز نزدیک تر میسازد.
وی در ادامه با تشریح حالات و حرکات عناصر صحنه افزود: وقتی یک اثر هنری در قالب نمایش عروسکی خلق می شود عناصر مختلفی شامل عروسک سازی و طراحی صحنه، متن، بازیگری، عروسک وعروسک گردانی، توسط کارگردان کنار هم چیده می شوند که این اثر نمایشی با کمپوزسیون کامل وصحیح خلق میگردد و اگر یکی از این عناصر کم باشد اثر هنری شکل نمی گیرد.
این کارگردان حوزه نمایش عروسکی افزود: در کار پرداخت میزانسن وکمپوسیون عناصر صحنه توسط کارگردان رقم میخورد که تمام اعضای گروه با اعتماد به تجارب و خلاقیت های کارگردان و به منظور انتقال درست مضامین نمایشنامه به مخاطب، ملزم به رعایت آن هستند و این امر با شناخت درست عوامل از صحنه نمایش و عروسک و همچنین تسط کامل بر متن نمایش نیز حاصل میشود.
وی با بیان مصادیقی ادامه داد: در صحنه نمایش برای خلق میزانسن با یک صحنه ساکن روبرو نیستیم زیرا چیزی که با آن مواجه هستیم حرکت عروسک و کنش بازیگران و عروسک ها است که توسط کارگردان هدایت و دارای یک تکنیک خاص باتوجه به ایده کارگردان در اثر نمایشی میشود.
این طراح عروسک گفت: روایت و کنش عروسک و بازیگر به صورت بنیادین با حرکت ارتباط مستقیم دارد و معنا و مفهوم پیدا کرده و آنچه در صحنه حرکت میکند اساس تئاتر ونمایش عروسکی برای مخاطب ایجاد میشود.
وی در ادامه به معرفی چند نوع از میزانسن شامل خطی، عمودی، انتقالی، پست مدرن و…ارایه تعاریف وکاربرد آن ها پرداخت.
وی در بخش پایانی مباحث خود گفت: نور پردازی میتواند یکی از اجرای تشکیل دهنده تئاتر عروسکی برای انتقال مفاهیم و تاثیر پذیری بیشتر صحنه برای مخاطب باشد که کارگردان از این عنصر برای ایجاد حس و حرکت عروسک نیز کمک میگیرد.