• 1399/11/16 - 12:33
  • تعداد بازدید: 464
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
انجمن هنرهای نمایشی کانون خراسان جنوبی برگزار کرد؛

نشست مجازی رویکردی بر تکنیک تئاتر کاغذی

بیست و سومین نشست انجمن هنر های نمایشی کانون استان با حضور «ساغر لطفی نژاد» کارشناس مرکز ئتاتر و تئاتر عروسکی کانون استان تهران با موضوع رویکردی بر تکنیک تئاتر کاغذی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، ساغر لطفی نژاد در این نشست که همزمان با ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ با حضور مربیان و نوجوانان عضو این انجمن برگزار شد از تئاتر کاغذی به عنوان یکی از جذابترین تکنیک‌ های نمایش عروسکی یاد کرد و با بیان تاریخچه این هنر گفت: در اوایل قرن ۱۸ میلادی این هنر در بین خانوادههای اروپایی به ویژه خانواده‌های اشراف، به عنوان یک سرگرمی رواج داشت و وقتی که صنعت چاپ اختراع شد، یک سری تصاویر را روی مقوا یا کاغذ چاپ کرده و با ساخت الگو‌های مقوایی، داستان‌های جذاب سرزمین خود را به صورت تئاتر کاغذی و نمایش اجرا می‌کردند.

وی اضافه کرد: با حضور صنعت سینما این هنر در بین خانوادها کم رنگ‌تر شد اما مجدد توسط فردی فرانسوی به نام « آلن لوکوک» مجددا احیا و از حدوداً سی سال پیش توسط وی به ایران نیز وارد شد و هنرمندان ایرانی با تولید این نوع از تئاتر در رویدادهای بین المللی موفق به کسب رتبه‌ هایی نیز شدند.

لطفی نژاد در ادامه با ارایه برش‌هاییاز تئاترهای کاغذی تولید شده، به مربیان و اعضای این نشست گفت: تئاتر کاغذی یکی از شیوه‌ های اجرای نمایش عروسکی است که ارتباط مستقیم با کار نقاشی دارد، به طوری که می‌ توان داستان انتخابی را ابتدا نقاشی کرد و بعد به صورت متحرک بر روی صحنه‌ ای کوچک، حرکت داد. لذا این هنربا کمترین هزینه و امکانات می‌تواند مفاهیم زیادی را به مخاطبان منتقل کند.

وی قدم اول برای تولید یک تئاتر عروسکی را انتخاب متن مناسب و جذاب دانست که قابلیت اجر با عروسک‌ های دو بعدی را داشته باشد.

کارشناس مرکز ئتاترو تئاتر عروسکی کانون استان تهران در بیان تفاوت این نوع از نمایش با سایر تکنیک‌ ها گفت: در تئاترهای عروسکی، از یک عروسک با شیوه‌های دستکشی، میله‌ایو… می‌توان در صحنه‌ها و حالات مختلف بهره برد اما در تئاتر کاغذی این گونه نیست و لازم است برای هر بخش از تصویر، یک عروسک ساخت و همین قابلیت، آن را جذاب‌تر کرده است.

وی دربخش پایانی مباحث خود تکنیک استوری برد که در تئاتر کاغذی و ساخت عروسک اهمیت زیادی دارد را برای اعضای انجمن تشریح کرد.  

 

   

کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت